Kao što je većini dobro poznato, adaptacije stanova ili poslovnih prostora su obiman i složen posao. Samo neko ko se nije dublje posvetio ovom poslu, može pretpostavljati da je sve brzo i lako.
Praksa je pokazala da je za svaku od ovih akcija potreban dobar plan i ispravna procedura. Kao temelj svega neophodan je projekat. On omogućava kreiranje dobrog plana. Dobar plan pokriva sve procese od početka do kraja radova i omogućava da se napravi stvaran proračun troška radova.
Praksa je takođe pokazala da preskakanje koraka nikada nije dobar potez.
Najbolje je da krenemo redom i prođemo ceo proces zajedno. Zadatak koji mi kao pojedinci uključeni u ovaj posao na profesionalnom nivou imamo jeste edukacija ljudi sa ciljem da se mogu na najbolji način “uhvatiti u koštac” sa radovima i promeniti način razmišljanja.
- PROJEKAT - može biti jednostavan, u vidu skice prostora, koji omogućava da se sve prostorije ili površine koje se obrađuju sagledaju u celosti. A može biti i ozbiljan tehnički crtež stručnih lica koji precizno određuje izglede, materijale, preseke kroz materijale, trase električnih instalacija, pozicije prekidača i utičnica, korekcije vodovoda i kanalizacije, prikazuje pozicije za rušenje ili podizanje novih zidova, spuštanja plafona, pozicije nameštaja, raspored i izgled rasvete, do najsitnijih detalja. Što je projekat precizniji i predračun radova je tačniji.
SAVET - bez obzira na široko rasprostranjeno mišljenje da ovakve stvari možete obaviti sami konsultujte se sa nekim ko se bavi projektovanjem ili firmama koje imaju adekvatan staž u oblasti potrebnih radova, jer prava informacija nikada nije lako dostupna. Potrošite koliko god je vremena potrebno da sagledate sve aspekte. Dešava se i da se odlučite da tražite informacije, ali ne na pravom mestu. Primer je da tražite informaciju od npr. električara. On možda ne može da vam pomogne u rasporedu rasvete ili razmeštaju nameštaja, jer to nije njegov posao i on ne poznaje vaš način života niti vaše potrebe, a pozvali ste ga u stan da da procenu vrednosti radova na licu mesta slušajući vaše želje i probleme. Još je veći problem što ta osoba odjednom postaje odgovorna za neku odluku i odnosi se mogu ozbiljno poremetiti. (Nama kao firmi je trebalo više od 10 godina da pokrijemo 85% potencijalnih slabih tačaka u procesu radova.
- PLAN - Način realizacije se može ispravno sagledati samo kroz projekat. Zna se šta treba uraditi i kojim redom. Pravilno definisani koraci omogućavaju da nema preklapanja majstora niti zaostajanja u radovima. Sve teče glatko i svaki majstor ostavlja situaciju pripremljenom za sledećeg. Primer je da neko ko ruši određene zidove svoj “rušilački” deo treba da završi u potpunosti pre ulaska sledećeg majstora i očisti i ukloni srušeno. Nije dobro ako je rušenje delimično odrađeno, bez plana, pa sledeći majstor koji dolazi prvo treba da sruši sve što mu smeta i tek onda radi svoj posao. Na taj način on gubi vreme i radi nešto što nikada nije bilo u planu. To samo dovodi do gubitka vremena i novca.
SAVET - Angažujte firmu ili izvođača radova koji može pokriti više delatnosti i ima iskustva u radovima. Ako ništa drugo, bar se posavetujte sa njima i saslušajte kako na vašu ideju gledaju ljudi koji su u tom poslu i kako oni opisuju procese rada primenjive u vašem slučaju. I mi i firme poput nas će rado porazgovarati sa svakime. Saberite utiske i informacije i biće mnogo lakše odlučiti kako dalje do realizacije. Kao što izreka kaže: “Mudrost je u mnoštvu dobrih savetnika.”
- Nije onako kako je neko zamislio, već onako kako je ispravno i efikasno-
- PROCEDURE - Svaki korak u radovima zahteva određeno vreme i određene korake koji su svojstveni primenjenim materijalima. Najčešći problem je žurba. Pretpostavka da se sve može napraviti ili uraditi odmah je velika prepreka za realizaciju projekta. Otvorena i dvosmerna komunikacija između klijenta i izvođača radova je veoma bitna. Druga važna stvar je znati koliko je vremena potrebno za koji deo posla. Tačno je da tehnologija napreduje i sa njom i materijali bivaju sve inovativniji, ali to ne znači da su oni uvek i bolji od postojećih. Znati izabrati pravi materijal za određeni posao jeste ključ svega, jer nisu svi primenjivi u svim slučajevima. Još jednu stvar treba imati na umu- vreme i redosled pripremnih i završnih radnji u svakom procesu. Ako je za nešto potrebno vreme sušenja od dve nedelje, ne može se očekivati da će biti suvo i stabilno za pet dana. Takođe je bitno sabrati sve informacije koje ste dobili od isporučilaca materijala ili majstora. Ako pet ljudi kaže da je za izvestan proces potrebno pet dana, a jedan kaže da je sve gotovo za jedan dan, verovatnije je da su onih pet u pravu.
Čemu sve ovo? Pre svega jer preskakanje koraka ili nepoštovanje procesa aplikacije materijala sa sobom povlači značajne novčane gubitke i odlaganje završetka radova.
PRIMER: Na objektu je utvrđeno da se malter na zidovima ispostio i da je nestabilan kao podloga za molersku tehniku koja je bila predviđena za obradu zidova. Umesto da je stari malter oguljen i podloga tretirana na način koji omogućava primenu navedene tehnike, sve je ostalo kako je i bilo i preko maltera se, na zahtev naručilaca posla nastavlja aplikacija novih materijala. Posna i slaba podloga počinje da povlači vlagu i da se odvaja od zida, a novi materijal da puca. Umesto da je posao završen, sada se razmišlja o načinu saniranja. Šanse da se takav problem reši guljenjem novog materijala sa oštećenih mesta i krpljenjem pukotina i nanošenjem novog sloja tehnike su vrlo male. Ako ovaj korak i uspe, pričamo o ponovnom zaštićivanju svega, prljanju i dodatnom radu. Troškovi rastu,a posao se ne završava. Ušteda koja je ostvarena zadržavanjem starog maltera nestala je u dodatnim radovima, a stvarnost je da je trošak verovatno i veći od uštede.
SAVET - Prilikom planiranja radova i vremena za njihovo izvođenje uzmite u obzir “najgoru” moguću opciju kako biste se na pravi način pripremili za sve situacije. Uzimajte u obzir samo proverene i proverive informacije i slušajte iskustva majstora, bez obzira na to što ste mislili da se drugačije može uraditi. Ovo je direktno preslikano na novčanu investiciju. Početi nešto što se ne može završiti je ishod koji treba izbeći po svaku cenu. Bolje je i sačekati malo i sakupiti sredstva, pripremiti se adekvatno, nego uskočiti lakomisleno u avanturu koja košta i vremena i para, ali i živaca.
Životni tempo današnjice je vrlo brz. Vremena je malo, možda čak i premalo. Razmišljati o svemu je skoro nemoguće. Zato je najbolje pripremu i radove poveriti u ruke ljudima koji znaju svoj posao. Tražite i odaberite firme ili preduzetnike koji mogu odgovoriti na zahteve i koji imaju iskustva. Najbitnije je znati kome poveravate svoj novac. Proverite bilanse poslovanja onih koje angažujete. Gledajte da su to prijavljeni delatnici. Nije mali broj slučajeva da neki majstori uzmu novac i da ih nikada više ne vidite, ili da se završetak posla čeka u nedogled jer ih ne možete pronaći.
Cenite svoje i tuđe vreme i znanje, a najbitnije od svega- ne žurite sa odlukama.